דק הבמבוק הפך פופולארי על חשבון דק איפאה הוותיק

דק הבמבוק הפך פופולארי על חשבון דק איפאה הוותיק

גם במקרה הזה אפשר להכריז-  "מהפך". הבמבוק מחליף יותר ויותר את האיפאה בחיפוי דקים, שם האיפאה היה החיפוי המועדף והאיכותי ביותר. לא צריך מחקרים שיתמכו בטענה הזאת, אנחנו רואים את זה בעבודת השטח, אומר יאיר מגנזי, מנהל פיתוח עיסקי בחברת  שמיים ירוקים.

זו הזדמנות לסקור 3 חלופות המוצעות בשוק הישראלי, אם כי יש יותר, ולנסות לסייע בידכם לקבל החלטה מושכלת בבחירת חומר גלם לבניית דק.

איפאה

נתחיל בעץ האיפאה. מקורו בברזיל,  עץ אקזוטי קשה, חזק וכבד הגדל ביערות הגשם בברזיל. עצי האיפאה הינם גבוהים (50 מטרים ויותר), חזקים ובעלי גוונים חומים כהים אשר נובעים מצפיפות חלקיקים גבוהה.

בירוא יערות, או, השמדת יערות טבעיים וכריתה מאסיבית של עצים, הם מהתהליכים שלהם השפעה דרמטית על הסביבה, ועל התחממות כדור הארץ. מקורות אספקה לאיפאה מדלדלים, ורגולציה שפועלת בתחום, לצד המודעות הגוברת לנושאי איכות סביבה, מולידים תקנות המגבילות את השימוש בעץ טבעי.

אדריכלים לוקחים בחשבון לא רק שיקולים אסתטיים ועיצוביים בתכנון, העבודה שלהם כפופה לתקנות איכות הסביבה. יאיר מגנזי מציין שבנייה ירוקה היא הכרח וגם טרנד, כלומר תכנון אדריכלי שלא מוותר על הנראות הטבעית והיפה של העץ, אלא פשוט בחירת צמחים מיערנות מקיימת יותר, למשל הבמבוק.

מחיר חומר גלם: 30-38 ₪ למטר אורך,

550-650 ₪ למטר רבוע כולל התקנה

במבוק

הבמבוק גדל בצפון מזרח ובדרום מזרח אסיה, מהצמחים מהירי הגדילה שבעולם. 30 ס"מ עד מטר אחד ביממה. הבמבוק מגיע לגובה של 40  מטרים בתהליך צמיחה של כ-6 שנים בלבד, והוא מתחדש, ומגיע לגובה אף גבוה יותר בכל עונה. הבמבוק מאוד חזק, ושימושיו העיקריים הם בניה.

 

תהליך הפיכתו של הבמבוק לחומר מוגמר לחיפוי מבנים, מספר יאיר, כולל ייבוש ופריסה של מוטות הבמבוק לרצועות, יישור בחום ולחץ, והדבקת הרצועות יחד בשתי וערב ללוחות אחידים. 

חיבור והדבקה של רצועות במבוק ליצירת חומר רב שכבתי, מאפשרות לייצר את הלוחות לכל רוחב, אור ךועובי, (אורך סנדרטי 580 ס"מ, וניתן להגיע לאורכים גם של 12 מטר) וגם בכל צורה- מפותל, עגול ומרובע.  כך מתקבלות התכונות הייחודיות של הבמבוק: מוצר חזק, עמיד וקשיח, אפילו יותר מעצים טרופיים, ובעל מראה אלגנטי ומיוחד.

מחיר חומר גלם: 30-35 ₪ למטר אורך,

480-550 ₪ למטר רבוע כולל התקנה

חומרים סינטטיים WPC

חומרים סינטטיים הם שילוב של חומרים, ביחסים משתנים מיצרן ליצרן, לדוגמא 30 עד 50 אחוזים של פלסטיק ממוחזר בשילוב עם סיבי עץ . מגוון החומרים הסינטטים המיובאים לארץ הוא גדול מאוד, ומציע איכויות שונות ורמות מחירים שונות.

מחיר חומר גלם: 28-45 ₪ למטר אורך,

500-600 ₪ למטר רבוע כולל התקנה

חסרונות בולטים שצריך לקחת בחשבון:

  • החיסרון של האיפאה, אומר יאיר מגנזי, נעוץ דווקא ביתרון שלו- עץ טבעי. זהו חומר חי שברבות השנים סובל מעיוותים. המשמעות היא תזוזת לוחות, התקערות שנוצרת באמצע הלוח. זה בוודאות יקרה במקומות שהמים עומדים מתחת לדק.
  • כריתת עץ בכלל, ואיפאה בפרט זה עניין של 50 עד 300 שנה על מנת לגדל אותו מחדש. ואיפה נפגוש את זה היום? במכרזים של עיריות ובתוכניות של אדריכלי נוף וערים, ושל בנייני ציבור ומגדלי יוקרה. שם כבר מגדירים סטנדרט חומרים מאושרים בבנייה ירוקה, שקבלנים חייבים לקחת בחשבון. במילים אחרות, כשמחפשים בנייה ירוקה, לרוב איפאה יוצא מהתמונה, ולכן כדאי וחשוב להכיר את הבמבוק.

 

  • החיסרון של הבמבוק שהוא יחסית שחקן חדש בישראל, ולוקח זמן לאנשי מקצוע לאמץ חומרים חדשים, בעיקר מהחשש לעמידות לאורך זמן. זה הגיוני, אומר מגנזי, אבל הרגלים זה דבר דינמי, ואנשי מקצוע פתוחים לשינויים, כי הם מבינים שהעולם משתנה. שימון אחת לשנה, זה כל מה שהבמבוק צריך בשביל להחזיק שנים רבות. תשאלו את הסינים.

 

  • החיסרון של הדק סינטטי שהוא בעל מראה לא טבעי- הוא עשוי מתערובת של חומרים פלסטיים ולכן גם מראהו פלסטי. ומי שמחפש חיפוי דק, לרוב מחפש לקבל את הלוק הטבעי. יש לקחת בחשבון את נושא התחממות הדק בימי קיץ חמים. פחות נעים לכפות רגליים יחפות, אומר מגנזי, ולא לשכוח  שפלסטיק מתכווץ ומתפשט בהתאם לעונות השנה. כשהלוחות נשרטים, לא ניתן לחדש אותם, ויש צורך בהחלפה של  הלוח  עצמו. החומרים האיכותיים אינם זולים כפי שנדמה.

יתרונות בולטים:

  • יתרון עץ האיפאה שהוא הבחירה הראשונה בעולם הדקים, אומר מגנזי. זה עץ שמתפאר בחוזק, בעל מאסיות רבה, ועמידות בתנאי מזג אויר משתנים. מבחינת האקלים הישראלי, הוא מתאים לאזורים לחים כמו מישור החוף. המראה הטבעי וצבעו מקנים לו את הלוק האיכותי.

 

  • היתרון של הבמבוק שהוא חומר הנושא תו תקן לבנייה ירוקה. היכולת שלו לספוח פי 4 פחמן דו חמצני, וקצב ההתחדשות המסחרר שלו (כ-6 שנים) הופכת אותו לאלטרנטיבה מושלמת לעצים הטרופיים, שנמצאים בסכנת הכחדה. הבמבוק מתאים לאקלים הישראלי הלח, חסין בפני מזיקים, בגלל דחיסות החומר, שהיא תוצאה של תהליך העיבוד שהוא עובר, אומר מגנזי. בנוסף הבמבוק בעל תקן אש., וניתן להזמין אותו במרקם חלק ומחורץ נגד החלקה. צבעו בעת ההתקנה הינו חום ניתן קבלו באורכים של 580 ס״מ כסטנדרט, נוטה לגוון אפרפר מעט לאחר חשיפה לשמש.
  • היתרון של הדק הסינטטי הוא בכך שאינו דורש תחזוקה בכלל. עמיד בפני פגעי מזג האוויר ובפני החרקים, הוא נקי משבבים וקל ביותר לעיבוד והתקנה.

ניתן למצוא חומרי גלם לחיפוי דק אצלנו באתר, ונשמח לתת עצה טובה ולענות על כל שאלה 03-9303388

שיתוף:

דילוג לתוכן